Translate

Friday 16 May 2014

DYANA SOFIA BERTANDING DI TELUK INTAN SEBAGAI PENGKHIANAT ATAU PENYELAMAT?

DAP ialah parti rasis Cina - ini hakikat yang tidak dapat dinafikan oleh sesiapa sahaja yang waras di dalam dunia ini. Biarpun ia
mengakui sebagai parti berbilang bangsa, namun ketiadaan wakil kepimpinan dari kaum lain membuktikan bahawa ia sebuah parti rasis. Malah DAP adalah jauh lebih rasis dari parti MCA yang merupakan parti 100% Cina kerana MCA berpegang kepada semangat kerjasama dengan kaum lain di bawah payung Barisan Nasional manakala DAP tidak akan berkerjasama dengan mana-mana kaum bukan Cina melainkan DAP jika mampu menguasai mereka.

Ini terbukti apabila kesemua kaum di dalam DAP perlu mempunyai semangat memperjuangkan kaum Cina serta mengenepikan kesan dan akibat terhadap kaum sendiri. Contohnya, Professor Ariffin Omar yang baru-baru ini menghentam UITM sebagai universiti komunis demi untuk memperjuangkan ketuanan Cina. Dan seorang lagi, ialah Dyana Sofia iaitu Setiausaha Politik kepada Lim Kit Siang, graduan UITM yang memperjuangkan UITM dibuka kepada kaum bukan Melayu.

Kedua-dua mereka langsung tidak mngambil peduli tentang kau Melayu, tentang hakikat bahawa orang Melayu kurang berkemampuan dan ditindas pula dalam sektor swasta dan perniagaan. Yang mereka persoalkan hanyalah apakah habuan dan keuntungan pada orang-orang Cina. Semakin lantang seseorang itu memperjuangkan kaum Cina, semakin bersinarlah bintangnya di dalam DAP. Dan Dyana Sofia merupakan antara bintang itu diiktiraf sendiri oleh media-media pro-DAP. Hebatnya Dyana Sofia dimata DAP sehinggakan beliau dikatakan bakal dinamakan sebagai calon DAP dalam PRK Teluk Intan.
Terdapat 60,349 pengundi berdaftar di Teluk Intan dengan pecahan 23,301 Melayu 25,310 Cina dan 11,468 India. Penyandangnya, Menfiang Seah Leong Peng dari DAP telah menewaskan calon BN, Datuk Mah Siew Keong dengan majoriti 7,313 undi dalam PRU yang lalu. Pecahan kaum Melayu dan Cina yang hampir seimbang memperlihatkan DAP mengambil risiko sekiranya Dyana di calonkan di Teluk Intan. Risiko ini buan sahajaberdasarkan hakikat bahawa Dyana buan seorang Cina, tetapi juga beliau merupakan anak kepada Setiausaha Wanita UMNO Bahagia. Darah UMNO di dalam diri Dyana cukup kental dan bagi DAP untuk meletakkan kepercayaan kepadanya amatlah menghairankan.

Dyana masih terlalu muda untuk tentu sekali masih lagi tercari- cari pegangan hidupnya.Secara dasarnya, seorang yang baru berusia 20-an masih belum mampu melihat dunia dengan jelas. Justeru itu, kita melihat kebanyakan anak muda yang merusuh ketika Reformasi 1998 dahulu, kini kembali rasional dan menyokong kerajaan. Seperti kebanyakan anak muda itu, Dyana juga pastinya melihat bahawa sesuatu yang menentang arus itu sebagai menarik, mencabar dan mengujakan. Dyana mungkin bercita-cita untuk melakukan perubahan melalui DAP untu kebaikan negara. Beliau pastinya percaya yang apa yang dilakukan dan jalan yang di pilihnya adalah tepat.

Namun, apa yang Dyana gagal melihat dan belajar ialah apa yang berlau kepada Tunku Aziz, iaitu seorang yg terkenal dengan integriti dan prinsip yang teguh juga meninggalkan DAP. Beliau mengaku terpedaya beberapa lama sebelum akhirnya tersedar yang beliau telah tersilap meletakkan kepercayaan dan harapan terhadap DAP. Dyana nampaknya gagal mengambil apa-apa pengajaran dari episod Tunku Aziz. Dalam Dyana mengimpikan ketelusan dan kecekapan dalam pemerintahan, Dyana mengambil sikap embutakan mata terhadap kemelut yang melanda CEC DAP. Ini sekali gus membuktikan bahawa Dyana tidak jujur dengan dirinya dalam memperkatakan tentang apay yang diperjuangkan dan yang dipercayainya.
Walaubagaimanapun, sebagai seorang yang berdarah UMNO, kita pasti satu hari anak muda ini akan tersentak dari lamunannya sebagaimana juga Tunku Aziz dikejutkan dari mimpinya. Apa yang kita tidak pasti ialah sama ada DAP benar-benar meetakkan sepenuh kepercayaan kepada Dyana. DAP yang kkita kena, amat berhati-hati untuk memberi walaupun sedikit ruang, jauh sekali kuasa kepada bangsa lain selain Cina. Biarpun seorang Melayu itu telah mengabdikan lebih 3 dekat dari hidupnya kepada DAP, namun selagi  beliau bukan dari kalangan mereka, iaitu Cina , maka beliau tetap akan dilayan dengan penuh prejudis. Dan kita pasti sebagai setiausaha kepada pemimpin tertinggi DAP, Dyana cukup maklim tentang siapakah Melayu-melayu yang terlibat itu.

Atas hakikat ini, tentulah Dyana begitu bodoh sekali jika masih ingin mengabdikan diri kepada DAP sehinggakan sanggup menentang kaum sendiri. Namun, kit tahu bahawa Dyana bukan bodoh. Oleh itu soalnya di sini ilah apakah Dyana yang sedang diperbodohkan atau yang sedang memperbodohkan DAP?

1 comment:

  1. Dia dilahirkan bukan utk menjadi seorang pemimpin. Dibelakangnya ramai yg sentiasa mencucuk dan menjadikan dia sebagai kambing hitam utk melaga_lagakan kaum melayu.No wonder,satu hari nnt Dyana akan mengkhianati parti nya sendiri.

    ReplyDelete