Translate

Wednesday 2 April 2014

NIK AZIZ MENGAKU BUKAN MAKSUM


Suatu yang amat jarang dilihat di kalangan pemimpin Melayu ialah 'meminta maaf'.Hampir dalam semua keadaan para pemimpin politik Melayu cukup sukar melafazkan maaf biarpun kesalahan tersebut begitu jelas dan sudah di ketahui umum. 

Nik Aziz telah menitiskan air mata ketika memohon maaf dalam kuliah subuh di Masjid Pulau Melaka bersebelahan rumahnya.Dalam permohonan maafnya,beliau mengandaikan segala penyakit yang ditanggungnya kini adalah kifaarat dosa selama memerintah kelantan

Kita pasti,rakyat Kelantan yang selamanya mengagungkan Nik Aziz sedia memaafkan segala kesalahan pemimpin mereka.


Namun, dalam masa yang sama, tidak mustahil mereka juga merasa musykil akan apakah kesalahan Nik Aziz terhadap mereka.Ini kerana, selama ini Nik Aziz dianggap mereka sebagai maksum, bertaraf wali keramat dan tidak boleh dikritik.

Bagi Nik Aziz untuk menitiskan air mata meminta maaf, menunjukkan betapa beliau benar-benar insaf dan sedar akan kesalahannya. Nik Aziz pasti tahu fatwa apa yang pernah dikeluarkannya bertentangan dari ajaran Islam. Nik Aziz juga tahu apa yang telah dilakukannya sehingga menyebabkan tanah negeri Kelantan tergadai kepada pemimpin DAP. Nik Aziz juga tahu apa yang telah tidak dilakukannya sehinggakan rakyat Kelantan tidak mampumendapatkan bekalan air yang efisien dan bersih biarpun beliau telah memerintah sehingga lebih dua dekad.

Dalam keadaan kufur, pemimpin Kelantan tega merujuj kepada negeri Kelantan itu sebagai Mekah, sekali gus memburukan nama Islam dan tanah suci umat Islam itu. Selama itu juga, fitnah dan hamun terhadap BN serta  riak dan takbur atas 'keIslaman' sendiri menjadi cara hidup pengikut-pengikut Nik Aziz.

No comments:

Post a Comment