Translate

Wednesday 9 April 2014

CATUAN AIR HANYA DI RUMAH ORANG MISKIN DI SELANGOR


Satu soalan yang penting perlu di kemukakan kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim adalah mengapa didalam kesibuan mencatu air kepada penduduk, hanya rumah pangsapuri kos rendah dan kawasan penduduk miskin sahaja ianya dilakukan. Adakah ini salah satu cara kerajaan negeri "merakyatkan" pentadbiran mereka?

Di Shah Alam, hanya kawasa-kawasan tertentu sahaja yang airnya dikenakan catu. Boleh dikatakan semua kawasan pangsapuri kos rendah dikenakan catuan air selama dua hari. Ini bermaksud  penduduk dikawsan pangsapuri kos rendah hanya berpeluang menikmati kemudahan air untuk dua hari sahaja dan selepas itu ianya akan dicatu selama dua hari juga. Ini amat menyusahkan penduduk di situ kerana terpaksa menakung air sebanyak mungkin sebagai bekalan. Sekiranya diantara ada mereka kehabisan air mereka terpaksa turun ke bawah mengangkut air dari bawah untuk di bawah ke atas. Untuk pengetahuan umum, semua pangsapuri kos rendah tidak mempunyai lif dan para penduduk terpaksa mengangkut air menggunakan anak tangga.

Ini bezanya denga kawasan perumahan mewah seperti di Bukit Bandaraya dan juga kawasan dan juga kawasan sekitar rumah Menteri Besar Selangor, dimana catuan air tidak dilakukan langsung. Penduduk yang berumah banglo dan rumah yang tidak bertingkat bersuka ria dengan kemudahan yang diberikan oleh kerajaan negeri manakala para penduduk miskin terpaksa mengharungi saat-saat getir dalam kehidupan seharian mereka.

Jika didalam ceramah mereka, kerajaan negeri Selangor yang di terajui oleh Pakatan Rakyat menekankan kononnya mereka adalah pejuang rakyat miskin, namun perlaksanaan janji mereka amatlah berbeza sekali. Sudahlah air percuma tidak dapat dinikmati penduduk pangsapuri kos rendah, ditambah lagi pula dengan ketiadaan air di Selangor dalam kritikal.

Mungkinkah perlu rakyat negeri Selangor yang tinggal dikawasan rumah kos rendah ini beratur panjang di hadapan rumah Menteri Besar (Rasmi dan tidak  Rasmi) kerana rumah beliau tidak mengalami masalah air. Bahkan di kediaman rasmi Menteri Besar, terdapat kolam renang untuk kegunaan beliau dan ahli keluarga beliau.



Kesian para penduduk miskin di Shah Alam, sudahlah air percuma tidak dapat, ini puala tiada air langsung yang boleh mereka gunakan dalam kehidupan seharian. Kerajaan negeri Selngor boleh berbangga dengan staistik kecermelangan mereka sendiri, tetapi sekiranya mereka gagal dalam mentadbir pengurusan air, apa gunanya jutaan wang ringgit di dalam akaun kerajaan negeri tetapi langsug tidak boleh membantu rakyat sendiri. Akhir kata penyudah bicara buka lah mata dan meneliti pentadbiran yang mana lebih lebih bertanggungjawab dan berjiwa rakyat.
                                        Orang ramai berbaris menunggu giliran untuk mengambil air

No comments:

Post a Comment